VL Døgn 2013: Styrke? Kontrol? Horisont? Mod?

Som nyt VL-medlem deltog jeg i årets VL Døgn med nysgerrighed og en vis grad af ydmyghed som udgangspunkt. Men også med forventning til, at de vægtige temaer for årets ultimative, danske toplederevent ville bringe en form for åbenbaring. 

Efter et døgn i Operaen med 550 danske topledere og 20 højt profilerede indlægsholdere er jeg stadig nysgerrig, men mindre ydmyg. Og overbevist om, at der i vækstlagene af topledere er et potentiale, som netop, qua manglende 40-års ledererfaring, kan bidrage med den dynamik, som der også er brug for, hvis vi ønsker bevægelse.

Et af de indlæg, som kombinerede erfaring med udsyn indgik i temaet Horisont, og blev præsenteret af VL Døgnets eneste kvindelige indlægsholder, Professor Renée Mauborgne, INSEAD. Hun er kendt som den ene af de to ophavshavere til Blue Ocean Strategy, og hendes 6 punchlines til erhvervslivets top, var da også tro mod den populære strategi:

  1. Kreativitet, ikke produktivitet, vil definere fremtidens vindere.
  2. Differentiering og lave omkostninger – ikke det ene eller det andet – er nøglen til en fremtid med en meningsfuld top- og bundlinje for lande med høje omkostninger som Danmark
  3. Transparens bliver ”the name of the game”.
    Her særligt med vægt på forbrugernes store og stigende magt til direkte og ubegrænset at påvirke virksomhedernes omdømme både negativt og positivt.  
  4. De virkelige vindere er dem, der tør satse på ’non-zero’ som resultat. Win-win med partnere og samfundet omkring os vil få stadig større betydning.
  5. Værdi innovation – ikke teknologisk innovation – vil afgøre, hvem der indtager fremtidens markeder.
    Konkurrence for konkurrencens skyld har ingen værdi – vinderne overhaler ved at skabe værdi både eksternt og internt. Kommerciel kreativetet er en afgørende kompetence.
  6. Du skal gøre dig fortjent til din førerposition hver eneste dag. Et begreb som ’permanent excellence’ er fortid – det gælder alle – selv Apple.

Professor Renée Mauborgne afrundede med at stille 5 spørgsmål til de danske topledere, uden at der desværre var tid til at høre deres svar:  

  1. Står du over for intens konkurrence?
  2. Er din fortjeneste faldende eller stagnerende?
  3. Er tilbudskampagner den eneste måde, du øger salget?
  4. Ved du, hvor din næste vækst-boble skal komme fra?
  5. Er dine købere forelsket i dig?

VL Døgnet 2013 gav ingen åbenbaringer, men det er måske også meget at forvente? Som flere af os debutanter blev enige om, har vi stor respekt for seniorernes Styrke og Kontrol. Men mener, der er behov for at supplere med bidrag fra den næste generation, som også har Mod, nysgerrighed og energi til at åbne blikket mod Horisonten. Så tak for invitationen, det kræver jo også mod at invitere nye med i klubben.

PS: Øjenåbnende var det, at deltagerne blev udsat for en række simple eksperimenter, der illustrerede, hvor enkelt det kan være, at ændre menneskers adfærd. Bag forsøgene stod dr.phil og professor i filosofi, Vincent F. Hendricks. Overraskende, inspirerende, tankevækkende.

Blue Ocean Strategy – resume

 

One response to “VL Døgn 2013: Styrke? Kontrol? Horisont? Mod?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *