VL Døgn 2013: Styrke? Kontrol? Horisont? Mod?

Af Susanne Hoeck 1

Som nyt VL-medlem deltog jeg i årets VL Døgn med nysgerrighed og en vis grad af ydmyghed som udgangspunkt. Men også med forventning til, at de vægtige temaer for årets ultimative, danske toplederevent ville bringe en form for åbenbaring. 

Efter et døgn i Operaen med 550 danske topledere og 20 højt profilerede indlægsholdere er jeg stadig nysgerrig, men mindre ydmyg. Og overbevist om, at der i vækstlagene af topledere er et potentiale, som netop, qua manglende 40-års ledererfaring, kan bidrage med den dynamik, som der også er brug for, hvis vi ønsker bevægelse.

Et af de indlæg, som kombinerede erfaring med udsyn indgik i temaet Horisont, og blev præsenteret af VL Døgnets eneste kvindelige indlægsholder, Professor Renée Mauborgne, INSEAD. Hun er kendt som den ene af de to ophavshavere til Blue Ocean Strategy, og hendes 6 punchlines til erhvervslivets top, var da også tro mod den populære strategi:

  1. Kreativitet, ikke produktivitet, vil definere fremtidens vindere.
  2. Differentiering og lave omkostninger – ikke det ene eller det andet – er nøglen til en fremtid med en meningsfuld top- og bundlinje for lande med høje omkostninger som Danmark
  3. Transparens bliver ”the name of the game”.
    Her særligt med vægt på forbrugernes store og stigende magt til direkte og ubegrænset at påvirke virksomhedernes omdømme både negativt og positivt.  
  4. De virkelige vindere er dem, der tør satse på ’non-zero’ som resultat. Win-win med partnere og samfundet omkring os vil få stadig større betydning.
  5. Værdi innovation – ikke teknologisk innovation – vil afgøre, hvem der indtager fremtidens markeder.
    Konkurrence for konkurrencens skyld har ingen værdi – vinderne overhaler ved at skabe værdi både eksternt og internt. Kommerciel kreativetet er en afgørende kompetence.
  6. Du skal gøre dig fortjent til din førerposition hver eneste dag. Et begreb som ’permanent excellence’ er fortid – det gælder alle – selv Apple.

Professor Renée Mauborgne afrundede med at stille 5 spørgsmål til de danske topledere, uden at der desværre var tid til at høre deres svar:  

  1. Står du over for intens konkurrence?
  2. Er din fortjeneste faldende eller stagnerende?
  3. Er tilbudskampagner den eneste måde, du øger salget?
  4. Ved du, hvor din næste vækst-boble skal komme fra?
  5. Er dine købere forelsket i dig?

VL Døgnet 2013 gav ingen åbenbaringer, men det er måske også meget at forvente? Som flere af os debutanter blev enige om, har vi stor respekt for seniorernes Styrke og Kontrol. Men mener, der er behov for at supplere med bidrag fra den næste generation, som også har Mod, nysgerrighed og energi til at åbne blikket mod Horisonten. Så tak for invitationen, det kræver jo også mod at invitere nye med i klubben.

PS: Øjenåbnende var det, at deltagerne blev udsat for en række simple eksperimenter, der illustrerede, hvor enkelt det kan være, at ændre menneskers adfærd. Bag forsøgene stod dr.phil og professor i filosofi, Vincent F. Hendricks. Overraskende, inspirerende, tankevækkende.

Blue Ocean Strategy – resume

 

1 kommentar RSS

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info