Hvorfor lader I Carlsberg stjæle billedet?

”Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS.”

“”Bestyrelsen formål er at skabe værdi. Det kan man kun ved at sætte det rigtige hold, og her er det altså ikke værdiskabende, hvis alle er danske mænd uddannet på CBS.”

Citatet er fra Mandag Morgen og ytret af Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand i Carlsberg, der gang på gang får medieopmærksomhed ved at bringe kvinderne frem i lyset.

Positiv presseomtale er vel enhver virksomheds ønske – og ikke en super simpel disciplin. Derfor kan det undre, at 1100 danske virksomheder lader Carlsberg stjæle mediebilledet på et område, hvor det er forbløffende enkelt at få masser af spaltemillimeter.

Diversitet i bestyrelsernes sammensætning blev et lovkrav i Danmark fra 1. april 2013. Samtidig blev de største danske virksomheder pålagt at lægge en plan for, hvordan potentialet blandt højt uddannede kvinder bliver udnyttet bedre internt i virksomhederne.

Alligevel går det stadig trægt med at få sammensat blandede ledelsesteams. Ikke mindst fordi nye tiltag ofte måles på, at de giver resultat i næste kvartal. Og diversitet i teams er et parameter, som både koster tid og ekstra anstrengelser, førend det giver effekt. Samtidig er køn, alder, etnicitet osv. – ikke en garanti for, at en særlig uundværlig kompetence bliver repræsenteret.

Men hvis man insisterer på, at kønsdiversitet kun giver mening, hvis der reelt er forskel på mænd og kvinders måde at træffe beslutninger på, så er det interessant at skele til en ny analyse fra Nykredit.

Nykredit har set på afkastet af alle danske, private investorers investeringer på aktiemarkedet med fokus på, om det er en mand eller en kvinde, der har handlet. Analysen viser, at kvinders investeringer giver det største  afkast på længere sigt. Eksperter vurderer, at det skyldes, at kvinder spreder investeringer og handler mindre. Eksperterne mener også – overraskende – at mænd handler på deres følelser, modsat kvinderne – og derfor i deres iver ofte løber en højere risiko. Det kan give en pludselig, stor gevinst, men på den lange bane er det altså kvinderne der vinder.

Hvad kan vi bruge det til? Måske til at erkende, at der er behov for diversitet i de foraer, hvor vigtige beslutninger træffes. Ikke mindst i ledelser og i bestyrelser, som har til opgave at skabe sunde, bæredygtige forretninger.

 

LINK – Nysgerrig efter at vide mere?

Læs mere om netværksevent 5. september for ledere og HR direktører i virksomheder, der sætter fokus på diversitet i ledelse. Eventet afholdes af AIG og de øvrige partnere bag Women’s Board Award – og man kan andet møde Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand i Carlsberg samt Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand i DONG Energy.

Renowned Gender Intelligence Expert Calls for Pioneering Move – Towards Co-Gender Leadership

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *